با ۳۰ مورد از بزرگ ترین شهر های جهان آشنا شوید

به نقل از توریستگاه:

بخش جمعیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ داده های جمعیتی ۳۰ شهر از بزرگترین شهرهای جهان را جمع آوری کرد که با این کار توانست بهترین تخمین های ممکن از جمعیت های این کلان شهرها را بازتاب دهد. رشد پویای جمعیت، تعیین جمعیت دقیق یک شهر مخصوصا در کشورهای در حال توسعه را دشوار می کند.
اگر در حال تصور این هستید که جمعیت این شهرها در آینده به چه شکل خواهد بود، سازمان ملل جمعیت آنها را تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی کرده است. در لیست اخیر، شهر لیما از کشور پرو در جایگاه سی و یکم قرار دارد که در سال ۲۰۳۰ در جایگاه سی ام قرار خواهد گرفت و جمعیت آن از ۱۰ میلیون به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید و سپس متوقف خواهد شد. کشور هند نیز در سال ۲۰۳۰ به جای پنج کشور، شش کشور را در لیست پرجمعیت ترین شهرها خواهد داشت و جمعیت شهر حیدرآباد با رشدی قابل توجه به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید.
۱. توکیو، ژاپن: ۳۸،۱۴۰،۰۰۰
این شهر رده اولی که هنوز هم انتظار می رود تا در صدر لیست باشد، در سال ۲۰۳۰ جمعیت کمتری نسبت به سال ۲۰۱۶ خواهد داشت و با جمعیت پیش بینی شده ۳۷،۱۹۰،۰۰۰ نفر هنوز هم در رده اول باقی می ماند.
1. توکیو، ژاپن: 38،140،000
۲. دهلی، هند: ۲۶،۴۵۴،۰۰۰
پیش بینی شده است که شهر دهلی در کشور هندوستان تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰ میلیون به جمعیت خود اضافه کند تا کار خود را با جمعیتی در حدود ۳۶،۰۶۰،۰۰۰ نفر تمام کند و همچنان در رده دوم باقی بماند.
2. دهلی، هند: 26،454،000
۳. شانگهای، چین: ۲۴،۴۸۴،۰۰۰
جمعیت تخمین زده شده شانگهای با تعداد ۳۰،۷۵۱،۰۰۰ نفر در سال ۲۰۳۰ همچنان این شهر را در رده سوم نگه خواهد داشت.
3. شانگهای، چین: 24،484،000
۴. بمبئی، هند:۲۱،۳۵۷،۰۰۰
شهر بمبئی در هند با جمعیت مورد انتظار ۲۷،۷۹۷،۰۰۰ نفر در رده بندی سال ۲۰۳۰ باید در همان جایگاه خود باقی بماند.
4. بمبئی، هند:21،357،000
۵. سائوپائولو، برزیل: ۲۱،۲۹۷،۰۰۰
پیش بینی می شود قاره آسیا و آفریقا بیشترین میزان رشد را در دهه های پیش رو داشته باشند. در نتیجه، در سال ۲۰۳۰، شهر سائوپائولو از برزیل با جمعیت پیش بینی شده ۲۳،۴۴۴،۰۰۰ نفر تنها در جایگاه یازدهم لیست پرجمعیت ترین شهرهای جهان قرار می گیرد.
5. سائوپائولو، برزیل: 21،297،000
۶. پکن، چین: ۲۱،۲۴۰،۰۰۰
اگر چه بعد از سال ۲۰۳۰ و برمبنای تخمین های باروری و جمعیت کهنسال جمعیت کشور چین سیر نزولی خواهد داشت، اما بر اساس پیش بینی های بخش جمعیت سازمان ملل شهر پکن تا سال۲۰۳۰ و با رشد جمعیت تا ۲۷،۷۰۶،۰۰۰ نفر تا رده پنجم صعود خواهد داشت.
6. پکن، چین: 21،240،000
۷. مکزیکوسیتی، مکزیک:۲۱،۱۵۷،۰۰۰
پیش بینی می شود که شهر مکزیکوسیتی تا سال ۲۰۳۰ با جمعیت ۲۳،۸۶۵،۰۰۰ نفری همچنان جز ۱۰ شهر پرجمعیت جهان و بزرگترین شهر در نیمکره غربی باقی بماند و با کمی اختلاف شهر سائوپائولوی برزیل را از ۱۰ شهر پرجمعیت جهان خارج کند.
7. مکزیکوسیتی، مکزیک:21،157،000
۸. اُساکا، ژاپن: ۲۰،۳۳۷،۰۰۰
از آنجایی که کشور ژاپن در حال تجربه رشد منفی جمعیت است، این تنها شهر توکیو نیست که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ سیر نزولی در افزایش جمعیت داشته باشد. کارشناسان تخمین می زنند جمعیت شهر اُساکا نیز تا سال ۲۰۳۰ به ۱۹،۹۷۶،۰۰۰ نفر برسد.
8. اُساکا، ژاپن: 20،337،000
۹. قاهره، مصر: ۱۹،۱۲۸،۰۰۰
شهر قاهره واقع در کشور مصر هزاران سال است که به عنوان کلان شهر محسوب می شود و بایستی در گردانه ۱۰ شهر اول پرجمعیت جهان باقی بماند و تا سال ۲۰۳۰ با جمعیت قابل انتظار ۲۴،۵۰۲،۰۰۰ نفر به کار خود ادامه دهد.
9. قاهره، مصر: 19،128،000
۱۰. نیویورک، نیویورک – نیوآرک، نیوجرسی، ایالات متحده آمریکا: ۱۸،۶۰۴،۰۰۰
جمعیت شناسان پیش بینی می کنند منطقه آماری کلان شهری نیویورک از ایالت نیویورک و نیوآرک از ایالت نیوجرسی رشدی تا جمعیت ۱۹،۸۸۵،۰۰۰ نفر داشته باشند اما این رشد در مقایسه با مناطق در حال رشد سریع به اندازه کافی کند است و در این صورت تا سال ۲۰۳۰ از گردانه ۱۰ شهر پرجمعیت خارج می گردد.
10. نیویورک، نیویورک - نیوآرک، نیوجرسی، ایالات متحده آمریکا: 18،604،000
۱۱. داکا، بنگلادش: ۱۸،۲۳۷،۰۰۰
کشور بنگلادش جز ۱۰ کشور پرجمعیت در جهان است. داکا، پایتخت بنگلادش با پیش بینی رشد جمعیت تا ۲۷،۳۷۴،۰۰۰ نفر می تواند تا رده ششم این رده بندی بالا بیاید.
11. داکا، بنگلادش: 18،237،000
۱۲. کراچی، پاکستان: ۱۷،۱۲۱،۰۰۰
پاکستان نیز در بین ۱۰ کشور پرجمعیت جهان قرار دارد و پیش بینی می شود شهر کراچی با رشدی ۲۴،۸۳۸،۰۰۰ نفری تا سال ۲۰۳۰ هفتمین شهر پرجمعیت شناخته شود. با رسیدن جمعیت شهر لاهور به ۱۳ میلیون نفر نیز انتظار می رود تا این شهر در بین ۳۰ شهر اول پرجمعیت جهان قرار گیرد.
12. کراچی، پاکستان: 17،121،000
۱۳. بوینس آیرس، آرژانتین: ۱۵،۳۳۴،۰۰۰
کارشناسان جمعیت شناسی پیش بینی می کنند شهر بوینس آیرس در کشور آرژانتین تا سال ۲۰۳۰ به رشد خود ادامه دهد و به جمعیت ۱۶،۹۵۶،۰۰۰ نفری برسد، اما رشد این شهر در مقایسه با شهرهای پرجمعیت دیگر کمتر بوده و این شهر از رده سیزدهمی به رده هیجدهمی تنزل رتبه خواهد داشت.
13. بوینس آیرس، آرژانتین: 15،334،000
۱۴. کلکته، هند: ۱۴،۹۸۰،۰۰۰
هند به عنوان یکی از دو پرجمعیت ترین کشور در جهان، انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ جایگاه اول را از کشور چین بگیرد. شهرهای هند به واقع در حال ازدیاد جمعیت هستند و به عنوان مثال پیش بینی می شود جمعیت شهر کلکته تا سال ۲۰۳۰ به ۱۹،۰۹۲،۰۰۰ نفر برسد.
14. کلکته، هند: 14،980،000
۱۵. استانبول، ترکیه: ۱۴،۳۶۵،۰۰۰
کشور ترکیه نرخ باروری جایگزین نسبتا کمتری دارد (۲.۰۲ و ۱.۸۸ تا سال ۲۰۳۰)، اما با این حال هنوز هم انتظار می رود شهر استانبول تا سال ۲۰۳۰ رشد جمعیتی بالغ بر ۱۶،۶۹۴،۰۰۰ نفری داشته باشد. نرخ باروری جایگزین برابر با ۲.۱ تولد برای هر زن است.
15. استانبول، ترکیه: 14،365،000
 پر بازدید ترین شهر های جهان در سال 2016
۱۶. چانکینگ، چین: ۱۳،۷۴۴،۰۰۰
شش شهر چین در لیست بزرگترین شهرهای جهان هستند و سازمان ملل انتظار دارد جمعیت چانکینگ تا سال ۲۰۳۰ به ۱۷،۳۸۰،۰۰۰ نفر برسد.
16. چانکینگ، چین: 13،744،000
۱۷. لاگوس، نیجریه:۱۳،۶۶۱،۰۰۰
نیجریه یکی از کشورها با سریع ترین رشد جمعیت در جهان است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ آمریکا را هم پشت سر بگذارد. تصور می شود لاگوس تا سال ۲۰۳۰ با جمعیتی بالغ بر ۲۴،۲۳۹،۰۰۰ نفر در رده نهم پرجمعیت ترین شهرهای جهان قرار گیرد.
17. لاگوس، نیجریه:13،661،000
۱۸. مانیل، فیلیپین: ۱۳،۱۳۱،۰۰۰
کشور فیلیپین در سال ۲۰۱۷ در رده سیزدهم کشورهای پرجمعیت قرار گرفت و پایتخت آن با پیش بینی رشد جمعیت تا ۱۶،۷۵۶،۰۰۰ نفر در سال ۲۰۳۰ بایستی در بین شهرهای پرجمعیت باقی بماند.
18. مانیل، فیلیپین: 13،131،000
۱۹. گوآن ژو، گوآن دونگ، چین: ۱۳،۰۷۰،۰۰۰
سازمان ملل انتظار دارد که جمعیت چین تا سال ۲۰۳۰ و قبل از اینکه شروع به کاهش کند، ثابت باقی بماند، اما آینده گوآن ژو با رشد جمعیت روبرو خواهد بود و جمعیت این کشور به ۱۷،۵۷۴،۰۰۰ نفر خواهد رسید.
19. گوآن ژو، گوآن دونگ، چین: 13،070،000
۲۰. ریو دو ژانیرو، برزیل: ۱۲،۹۸۱،۰۰۰
شهر ریو، دومین شهر برزیلی در لیست شهرهای پرجمعیت است که احتمالا با رشدی اندک و تا ۱۴،۱۷۴،۰۰۰ نفر تا سال ۲۰۳۰ در این لیست باقی می ماند.
20. ریو دو ژانیرو، برزیل: 12،981،000
۲۱. لس آنجلس – لانگ بیچ – سانتا آنا، ایالات متحده آمریکا: ۱۲،۳۱۷،۰۰۰
پیش بینی می شود که منطقه آماری کلان شهری لس آنجلس رشد سریعی نداشته باشد، اما با این حال تا سال ۲۰۳۰ به عدد ۱۳،۲۵۷،۰۰۰ نفر خواهد رسید.
21. لس آنجلس - لانگ بیچ - سانتا آنا، ایالات متحده آمریکا: 12،317،000
۲۲. مسکو، روسیه: ۱۲،۱۲۶،۰۰۰
کارشناسان جمعیت شناسی سازمان ملل بر این باورند که شهر مسکو تا سال ۲۰۳۰ از لیست ۳۰ شهر پرجمعیت جهان خارج و با جمعیت ۱۲،۲۰۰،۰۰۰ در رده سی و یکم قرار خواهد گرفت.
22. مسکو، روسیه: 12،126،000
۲۳. کینشاسا، جمهوری دموکراتیک کنگو: ۱۲،۰۷۱،۰۰۰
بیست و دو کشور در جهان از نرخ بالای باروری برخوردارند که کشور کنگو یکی از آنهاست. پیش بینی می شود کینشاسا، پایتخت کشور کنگو با جمعیت ۱۹،۹۹۶،۰۰۰ نفری تا جایگاه دوازدهمی در بین شهرهای پرجمعیت جهان صعود داشته باشد.
23. کینشاسا، جمهوری دموکراتیک کنگو: 12،071،000
۲۴. تیانجین، چین: ۱۱،۵۵۸،۰۰۰
جمعیت شناسان سازمان ملل همچنان در حال مشاهده رشد جمعیتی شهرهای چین حاضر در لیست کنونی شهرهای پرجمعیت جهان هستند. آنها محاسبه می کنند که شهر تیانجین در سال ۲۰۳۰ دارای جمعیت ۱۴،۶۵۵،۰۰۰ نفری خواهد بود.
24. تیانجین، چین: 11،558،000
۲۵. پاریس، فرانسه: ۱۰،۹۲۵،۰۰۰
مرکز فرهنگی غربی پاریس در فرانسه ممکن است هنوز هم در حال افزایش جمعیت باشد. تخمین زده شده که تا سال ۲۰۳۰ جمعیت آن حدود ۱۱،۸۰۳،۰۰۰ نفر خواهد شد. اما این رشد به اندازه کافی سریع نخواهد بود و ممکن است تا این شهر را تا رده سی و سوم پایین بکشاند.
25. پاریس، فرانسه: 10،925،000
۲۶. شِن ژِن، چین: ۱۰،۸۲۸،۰۰۰
شهر شِن ژِن چین با رسیدن به جمعیت ۱۲،۶۷۳،۰۰۰ نفر و رقابت در رده بیست و نهم در جدول پرجمعیت ترین شهرهای جهان، تا سال ۲۰۳۰ در بین سی شهر پرجمعیت باقی می ماند.
26. شِن ژِن، چین: 10،828،000
۲۷. جاکارتا، اندونزی: ۱۰،۴۸۳،۰۰۰
پیش بینی می شود که بیش از نیمی از رشد جمعیتی جهان بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۵۰ فقط در بین نه کشور اتفاق بیفتد که اندونزی یکی از آن کشورهاست. انتظار می رود رشد جمعیتی پایتخت اندونزی تا سال ۲۰۳۰ به اندازه ۱۳،۸۱۲،۰۰۰ نفر باشد.
27. جاکارتا، اندونزی: 10،483،000
۲۸. بانگالور،هند:۱۰،۴۵۶،۰۰۰
یکی از سه شهر هندی که پیش بینی می شود تا در رده بندی سال ۲۰۳۰ تا رده بیست و یکم صعود داشته باشد، شهر بانگالور است. انتظار می رود ساکنان شهر بانگالور تا میزان ۱۴،۷۶۲،۰۰۰ نفر افزایش یابند.
28. بانگالور،هند:10،456،000
۲۹. لندن، بریتانیا: ۱۰،۴۳۴،۰۰۰
دیگر شهر اروپایی که انتظار می رود تا از لیست ۳۰ شهر پرجمعیت خارج و در رده سی و ششم قرار گیرد، شهر لندن است. کارشناسان هنوز هم از لندن انتظار رشد جمعیتی ولو هر چند اندک و آهسته را تا سال ۲۰۳۰ و به اندازه ۱۱،۴۶۷،۰۰۰ نفر دارند.
29. لندن، بریتانیا: 10،434،000
۳۰. چِنای (مادراس)، هند: ۱۰،۱۶۳،۰۰۰
قطعا شهر چنای تا سال ۲۰۳۰ در انتهای لیست نخواهد ماند. سازمان ملل پیش بینی افزایش ۱۳،۹۲۱،۰۰۰ نفری و در نتیجه رده بیست و چهارم در لیست بزرگترین شهرهای جهان را برای شهر چنای دارند.
30. چِنای (مادراس)، هند: 10،163،000
منبع: thoughtco
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://rahnamanews.com//?p=14041

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

سر تیتر اخبار

تبلیغات

تبلیغات

اخبار ایران و جهان